Tuesday, September 13, 2011

Melabur Untuk Hidup

Kalau sebut tentang pelaburan tentu sudah ramai  terbayang duit yang banyak.
Sama ada banyak untungnya atau kos pelaburan itu sendiri. Ramai manusia berlumba-lumba untuk melibatkan diri dalam pelaburan tidak kira cepat kaya atau lambat kaya. Yang pastinya semua mengharapkan keuntungan di pengakhirannya.

Jikalau ada suatu rahsia pelaburan yang amat hebat, yang boleh menghasilkan keuntungan berlipat kali ganda yakni lebih dari apa yang dilaburkan adakah anda mahu? Adakah anda sanggup untuk meluangkan masa anda demi mendapatkan rahsia ini? Tidak ada lagi pelaburan yang lebih hebat dari pelaburan yang akan diceritakan.

Seseorang pernah berkata, harta yang paling berharga dalam dunia ni adalah duit(money)wangringgit($) SALAH! Bukanlah wang itu tidak berharga, tetapi ada yang lebih berharga daripada itu. Setiap insan yang bernama manusia di atas muka bumi ini pasti mempunyai harta ni. Ia dipanggil ILMU. Setuju atau tidak bukan persoalannya. Tapi, apa yang hendak ditekankan di sini adalah, ILMU itu harta yang sangat berharga dan amatlah rugi jika ia tidak dilaburkan.

Tips melabur

1. Jadikan ilmu yang ada sebagai satu amalan.
2. Sampaikan juga ilmu itu kepada orang lain.

    

Dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ta’ala ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً
“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)
Melalui pengamalan, ia dapat dijadikan ikutan dan contoh untuk orang lain. Dengan menyampaikannya, dapat mengingatkan orang yang lalai dan jahil. Yang paling penting sekali adalah dapat memperignatkan diri kita sendiri. Masakan kita boleh bersenang-lenang menasihati orang lain sedangkan kita tidak melakukannya juga.

Moga-moga dengan ilmu yang kita sampaikan dapat memberikan kita manfaat di dunia dan akhirat. Manfaat di dunia amatlah banyak, dengan ilmu seseorang itu dihormati, dengan ilmu seseorang itu menjadi hebat, dengan ilmu itu juga seseorang itu boleh di campakkan ke dalam syurga atau neraka.

Bagaimana boleh ke neraka sedangkan dia mempunyai ilmu yang banyak? Ia terjadi apabila ilmu yang ada tidak diamalkan dan dimanfaatkan untuk diri sendiri dan juga orang lain. Tiada kejayaan tanpa usaha dan pengorbanan. Kejayaan dan kegagalan di tangan kita, pilihlah yang mana kita mahukan sebelum terlewat.

No comments:

Post a Comment

kata yang baik meningkatkan iman